08.11.2010

VIAŢA SF. DUMITRU IZVORATORUL DE MIR

Sfantul Mare Mucenic Dimitrie a trait pe vremea imparatilor Diocletian si Maximian Galeriu (284- 311) si era fiul voievodului cetatii Tesalonicului, botezat in taina de parintii sai, de frica cruntelor prigoane impotriva crestinilor. Si il invatau parintii in camara cea ascunsa a palatului lor toate tainele sfintei credinte, luminandu-i cunostinta despre Domnul nostru Iisus Hristos, precum si milostenia cea catre saraci, savarsind, adica, faceri de bine, celor ce trebuiau. Si asa, Dimitrie a cunoscut adevarul din cuvintele parintilor sai, dar, mai ales, a inceput a lucra intr-insul darul lui Dumnezeu. Si tanarul crestea cu anii si cu intelepciunea, urcand ca pe o scara, din putere in putere. Si, ajungand la varsta cea mai desavarsita, parintii lui s-au dus din vremelnica viata, lasand pe tanarul Dimitrie mostenitor nu numai al multor averi, ci si al bunului lor nume.

Deci, Maximian imparatul, auzind de moartea voievodului Tesalonicului, a chemat la dansul pe fiul acestuia si, cunoscandu-i intelepciunea, l-a facut voievod in locul tatalui sau. Si a fast primit Sfantul cu mare cinste de cetateni, iar el carmuia cu multa vrednicie poporul, propovaduind pe fata dreapta credinta si aducand pe multi la Hristos.
Deci, nu dupa multa vreme, a cunoscut imparatul ca voievodul Dimitrie este crestin si s-a maniat foarte. Drept aceea, intorcandu-se biruitor dintr-un razboi cu scitii, Maximian a poruncit sa se faca praznice in fiecare cetate, in cinstea zeilor, si a venit imparatul si la Tesalonic. Si, Dimitrie fiind intrebat, de sunt adevarate cele auzite despre dansul, a raspuns cu indrazneala, marturisind ca este crestin si a defaimat inchinarea paganeasca. Si indata, imparatul a poruncit sa-l inchida in temnita, pana la incheierea jocurilor in cinstea venirii sale.
Si se bucura imparatul, mai ales, vazand pe un luptator vestit. Lie, vandal de neam, inalt, puternic si infricosator la chip, ca se lupta cu cei viteji si-i ucidca, aruncandu-i in sulite. Deci, era acolo un tanar crestin, anume Nestor, cunoscut Sfantului Dimitrie. Accsta, vazand pe Lie ucigand fara crutare pe oameni, mai cu seama pe crestini, s-a aprins de ravna. Si vrand sa se lupte cu Lie a alergat la Sfantul, in temnita, cerand de la dansul rugaciuni si binecuvantare ca sa-l poata birui pe acel ucigas de oameni. Si, insemnandu-l cu semnul crucii pe frunte, Sfantul i-a zis: "Du-te si pe Lie vei birui si pe Hristos vei marturisi!"
Deci, intrand in lupta cu Lie, Nestor a strigat: "Dumnezeul lui Dimitrie, ajuta-mi!" Si indata, trantandu-l jos pe Lie, l-a omorat. Si s-a intristat imparatul de moartea lui Lie. Afland insa ca Sfantul Dimitrie este cel care l-a indemnat pe Nestor sa se lupte cu Lie, imparatul a trimis ostasi, poruncindu-le sa-l strapunga cu sulitele pe Sfantul, in temnita, ca a fost pricina mortii lui Lie. Si aceasta, facandu-se indata, marele Dimitrie si-a dat sufletul in mainile lui Dumnezcu. Si s-au facut la moastele lui multe minuni si prea slavite tamaduiri. Tot atunci, din porunca imparatului, s-a taiat capul si Sfantului Nestor.

03.11.2010

DECLARAŢIA SINODULUI BISERICII ORTODOXE DIN MOLDOVA

Introducerea obiectului „Bazele Ortodoxiei" în şcoală a declanşat un val de discuţii cu o rezonanţă largă în societate. Biserica a devenit subiectul multor comentarii, generate, în special, de către oponenţii obiectului vizat, învinuind-o de amestec în controverse politice.


În scopul eliminării confuziilor existente, Sinodul Bisericii Ortodoxe din Moldova consideră necesar de a face următoarea declaraţie:
În perioada februarie-mai 2010, au urmat un şir de acţiuni din partea Bisericii în scopul introducerii în programa învăţământului preuniversitar a disciplinei religioase - „Bazele Ortodoxiei". Astfel, societatea s-a înviorat şi au început discuţiile, în scopul atingerii acestui deziderat. Momentul culminant a fost la 8 mai 2010, când în Scuarul Catedralei Mitropolitane s-a convocat Adunarea naţională a clerului şi credincioşilor din cuprinsul Mitropoliei Moldovei, astfel fiind consfinţită dorinţa generală de introducere a acestei discipline în curriculum-ul de învăţământ.
Până la acea dată, discuţiile erau purtate din perspectiva conţinutului subiectului, modului de predare, de alegere a cadrelor didactice care vor preda acest obiect şi a atitudinii faţă de reprezentanţii altor confesiuni.
După acest eveniment, Bisericii i s-au adus mai multe acuzaţii grave, printre care şi faptul că încearcă să impună studierea religiei în mod forţat. În acelaşi timp Mitropolia Moldovei a fost învinuită de faptul că promovează ideile politice ale cercetătorului Valeriu Pasat, care a venit cu argumente solide întru susţinerea acestei discipline şcolare.
Între timp, în toiul promovării şi susţinerii „Bazelor Ortodoxiei" de către Grupul de Iniţiativă , pornind colectarea semnăturilor pentru organizarea unui eventual referendum, spre surprinderea tuturor a fost declarată preluarea conducerii Partidului Umaniștilor de către dl. Valeriu Pasat.

Din această clipă au pornit valuri de învinuiri la adresa conducerii Mitropoliei.

În acea perioadă tensionată, Sinodul Bisericii Ortodoxe din Moldova s-a convocat într-o şedinţă în urma căreia a făcut o declaraţie, afirmând că Biserica îşi rezervă dreptul de a se implica sau nu în viaţa societății, cu scopul de a păstra şi promova principiile creştine ce stau la baza societăţii noastre, dar nu s-a făcut vreun pas concret în sensul aderării la vreo formaţiune politică.

În acest fel, a fost interpretată eronat campania pentru promovarea valorilor creştine în societate, iar informaţia publicitară răspândită în acest scop a dobândit un caracter electoral, fenomen cu care nu am fost de acord niciodată şi pe care, evident, nu îl tolerăm.

A trebuit să treacă câteva luni şi să păstrăm liniştea lăuntrică, timp în care au fost făcute multiple consultări cu slujitorii Sfintelor Altare în problema vizată, deoarece în toiul forfotei politice orice declaraţie a Bisericii putea fi interpretată după placul politicienilor şi a altor instituţii ostile ortodoxiei - toată plinătatea Bisericii s-a rugat pentru pace, înţelepciune şi dragoste între cetăţenii, de Dumnezeu păzitei noastre ţări.
Biserica, în calitatea sa de instituţie divino-umană, nu se implică în lupta politică. Conform Concepției Sociale a Bisericii Ortodoxe, este neadmisă participarea ierarhilor și clericilor în activitatea organizaţiilor politice în procesul electoral, astfel încât este interzisă şi susţinerea publică a candidaţilor şi formaţiunilor politice.
Am fost întotdeauna dispuşi ca dimpreună cu organele de conducere şi cu reprezentanţii puterilor politice să întreţinem un dialog deschis în speranţa găsirii unui numitor comun întru realizarea predării în şcoli a obiectului „Bazele Ortodoxiei", luându-se în consideraţie poziţia Bisericii împărtăşită de majoritatea concetăţenilor noştri.
Dorim să menţionăm că obiectul «Religia» сe este actualmente implementat în școală este un bun premergător al disciplinei solicitate - „Bazele Ortodoxiei". În acelaşi timp, trebuie să fim precauți vizavi de modalitatea predării și de selectarea cadrelor didactice angajate în acest scop, pentru a nu preda o religiozitate abstractă, ci una ziditoare de suflet și păstrătoare a predaniei Bisericii Ortodoxe. În același timp, bineînţeles, pentru copiii ale căror părinţi optează pentru o altă confesiune, pot fi predate Bazele altor tradiţii de cult sau concepte sociale nereligioase. Aceasta ar contribui esenţialmente la renaşterea şi însănătoşirea societăţii noastre într-o măsură mult mai mare decât în cazul în care se predă un obiect-amalgam, format dintr-o multitudine de concepte religioase, obiect în care copiii nu se regăsesc, deoarece anterior au fost educaţi în familii cu tradiţii religioase multiseculare.
Această practică este bine răspândită în majoritatea ţărilor Europei unde, în baza liberului arbitru, se dă prioritate studierii culturilor şi tradiţiilor religioase personale, astfel încât diversele forme de predare a obiectelor legate nemijlocit de etică şi confesionalitate sunt obligate de a respecta conceptele religioase şi filosofice ale părinţilor, toate acestea fiind protejate şi de un şir de documente legislative internaţionale.
Datoria Bisericii este de a avea grijă de viitorul şi starea moralităţii poporului nostru, acestea fiind strict condiţionate de cunoaşterea tradiţiilor credinţei strămoşeşti. Totodată Biserica tinde de a fi făcătoare de pace şi purtătoare de grijă pentru unitatea păstoriţilor săi conform îndemnului evanghelic: „Fericiţi făcătorii de pace, că aceia fiii lui Dumnezeu se vor chema" (Matei 5, 9)
În această perioadă dificilă din punct de vedere politic, economic şi social, rolul Bisericii este de a ajuta oamenii. Iar acest ajutor constă în a orienta poporul spre unitate, libertate şi independenţă, în favoarea unor relaţii bune cu popoarele Răsăritului şi Apusului, iar nu spre dezbinare şi ură, păstrând totodată nealterată credinţa străbunilor noştri, tradiţia şi canonicitatea Bisericii.

+ VLADIMIR, Mitropolitul Chişinăului şi al întregii Moldove

SAVA, Episcop de Tiraspol şi Dubăsari
ANATOLIE, Episcop de Cahul şi Comrat
PETRU, Episcop de Hâncu, Vicar al Mitropoliei Chişinăului şi al întregii Moldove
MARCHEL, Episcop de Bălţi şi Făleşti

01 noiembrie 2010
                                                                        Mitropolia.md